|
||||
Status: Net opgestart Laatste (geregistreerde) bijwerking: 2013-12-08 Het Westerse modelVooraf:
Samenhangende eigenschappenIedere vorm van samenleving is in mindere of meerdere mate consistent (samenhangend). De reden hiervoor is vrij eenvoudig: indien dit niet zo is, dan ontstaan er vrij grote conflicten, waar uiteindelijk één strekking het wint. Enkele voorbeelden:
Er kunnen grote tegenstrijdigheden in een samenlevingssysteem zitten maar dit slechts gedurende een vrij kort periode. Bij een overgangsperiode, zoals de periode waar we nu in zitten, ontstaat er strijd tussen een systeem "dat het niet meer doet" en een nieuw model dat nog in opbouw is.
Paradigmaverschuiving
Reeds enkele decennia kunnen we in het Westen spreken over "een paradigmaverschuiving" (2), het oude Westerse model doet het niet meer, en maakt plaats voor een nieuw model.
Wat is het oude Westerse model?Het is niet de bedoeling om hieromtrent een diepgaande studie te maken (dat is trouwens mijn terrein niet). Hier wil ik het houden bij een aantal belangrijke kenmerken ervan. Onderstaande lijst is helemaal niet volledig.
Het denken, het hoofdkenmerk van ons Westers model
Velen onder ons beseffen het niet, maar denken is het hoofdkenmerk van ons Westers model. Denken is gekoppeld aan het ego. De overgrote meerderheid merkt het grote belang van denken zelfs niet eens op. En toch is het zo. We merken het pas wanneer we in aanmerking komen met andere culturen. Tegenstellingen
Ook typisch voor ons Westers model en onze cultuur is dat er zoveel tegenstellingen in voorkomen. Soms zijn het zelfs ronduit tegenstrijdigheden, die naast elkaar blijven bestaan.
Waarom heeft het Westerse model meer, vaak veel meer, tegenstellingen dan de meeste andere modellen? Omdat ons model gebasseerd is op denken. Denken functioneert via tegenstellingen, grove tegenstellingen zoals wit en zwart, fijnere zoals 35 is niet hetzelfde als 34. Kan het anders? Ja zeker. Als je bijvoorbeeld naar een bloem kijkt, dan ga je toch niet analyseren welk kleur ze exact heeft, hoe groot ze is, en zo meer? Of als je dit wel doet, dan ben je aan het analyseren, maar niet aan het genieten. Analyseren gaat samen met denken, genieten niet.
Macht en egoïsme, de rode draad van "het oude model"
Macht en egoïsme. Merk op dat macht een uitvloeisel is van egoïsme (wat op zijn beurt gekoppeld is aan het denken).
Enerzijds zijn dit harde tijden. Anderzijds vernietigt extreem gedrag zichzelf. Zo zou president Bush de Verenigde Staten op een troon zetten verheven boven de rest van de wereld, het land is de voorbije decennia nog nooit zo diep gevallen als onder Bush. Bush dacht (denken) dat hij het beter wist.
Enkele kenmerken van onze oude Westerse cultuur op een rijtjeDe binnenwereld en de buitenwereldGans onze Westerse samenleving is op de buitenwereld gericht. Het op de buitenwereld gericht zijn, en denken, gaan hand in hand. Twee voorbeelden:
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de opkomst van meditatie *, yoga *, Tai Chi *, mindfulness *, en zo meer.
De dag dat de naar buitengerichte krachten het halen op de naar binnengerichte, vliegt de aarde weg van de zon, en wordt de temperatuur beneden de -250ºC.
Het vrouwelijke en het mannelijkeIn onze Westerse samenleving is het mannelijke, en ook mannelijke dominantie troef. Dit hoort duidelijk thuis in een systeem gebaseerd op macht. Meer over het vrouwelijke en het mannelijke en het gelijknamige artikel *.
Hier zien we nog eens hoe de ene eigenschap de andere oproept, waardoor een zekere consistentie ontstaat. Macht roept zowel mannelijkheid als een buitengerichtheid op en aldus ontstaat een model macht - mannelijkheid - naar buitengerichtheid. Natuur en milieu
Het Westen ziet natuur als persoonlijk bezit. Het Christendom (7) scheidt de schepping in twee delen: de geest en de ziel van de mens enerzijds, en al het overige anderzijds. Voor de ganse Westerse beschaving - inclusief het Christendom - worden dieren, planten en de planeet aarde als doodgewone voorwerpen behandeld (doodgewoon, met nadruk op dood).
Volledigheidshalve toch nog vermelden: in 2008 heeft de Rooms-Katholieke Kerk een aantal zonden aan de lijst toegevoegd (8) i.v.m. milieu. Hadden ze dit 100, of minstens 50 jaar eerder gedaan, dan was het nog van belang geweest. Een nieuw model, met een nieuwe rode draadOnze 21ste eeuw is gestart met het letterlijk ineenstorten van wat ik noem "de pronkstukken van ons egoïsme" (de torens van het Wereld-Handels Centrum). Dit is geen wereldhandel en wereldeconomie, maar een karikatuur ervan.
(1)
Hier wordt uiteraard de "gewone" macht bedoeld, macht niet gebaseerd op liefde. Goddelijk macht, die wel op liefde gebaseerd is, bestaat ook.
(2) Vooral in de jaren 80 en 90 zijn er rond dit thema heel wat boeken verschenen, van o.a. Fritjof Capra *, Stanislav Grof, David Bohm *, Marilyn Ferguson *, en vele andere. Ook in het begin van onze 21ste eeuw gaat deze verschuiving nog verder. Ook hier verschijnen heel wat boeken, van o.a. aan Ervin Laszlo *, Amit Goswami *, Eckhart Tolle *, en ook hier: vele andere. (3) Ze hebben zelfs elk hun eigen model. In sommige opzichten kan niet spreken van "het Westerse model" maar van twee Westerse modellen, dit van de geest, en dit van de materie. Soms botsen beide modellen. Zo waren er historische botsing rond "is de aarde plat of rond?" en "is de aarde het middelpunt van het heelal?". (4) "Een goede zaak": goed voor wie dan toch in termen van goed en kwaad denkt (nogmaals denken). (5) Het woord "levensgewoon" bestaat ook niet, nog niet. De buitenwereld is op dood gericht, vandaar het woord "doodgewoon", terwijl de binnenwereld op leven gericht is, vandaar "levensgewoon". Maar bij de start van de 21ste eeuw is van het naar binnen gericht zijn in onze Westerse samenleving (in tegenstelling tot de Oosterse) nog heel weinig te merken. Ook hier is een verschuiving merkbaar. Trouwens West en Oost hebben wederzijds nog heel wat te leren, ook dit hoort bij de huidige paradigmaverschuiving. (6) Meer over "het denken dat de zaak verstoord" o.a. in boeken van Eckhart Tolle *, alsook bij Krishnamurti *. (7) Bedoeld is het "gewone", exoterische Christendom. Het esoterische Christendom staat gans anders tegenover natuur, en ook tegenover het vrouwelijke, tegenover macht, en zo meer. Zij houden er een ander paradigma op na. (8) Bron: VRT-nieuws. Welke lijst dit dan is, weet ik niet. |
||||
Printvriendelijk |